محل تبلیغات شما
با نگاهی بر نظرات مایکل پورتر / استراتژی های رقابتی و بازار املاک و مستغلات
نوشته مهدی جباریان

بازار املاک و مستغلات همواره انتخاب هایی را برای سرمایه گذاران و فعالان این کسب و کار ایجاد می کند. سوالاتی پیرامون اینکه سرمایه گذاری این بخش چگونه صورت بگیرد همواره مطرح بوده است؛ یکی اینکه سرمایه گذاری در این صنعت در چه بخش و چگونه انجام گیرد و اینکه چطور موفقیت در این صنعت کسب می شود. روند ها و تغییرات درون صنعت چگونه هستند.

همیشه حضور در تمام بخش های این صنعت دلیل برد نیست. بسیاری از فعالان این صنعت همواره برنده نیستند. پس باید دلایل موفقیت را شناسایی کرد. در واقع املاک و مستغلات یک صنعت نیست بلکه بخشی از اقتصاد است که در آن بخش های متعددی مشغول فعالیت هستند. هرکدام از این بخش ها از نظر اقتصاد متفاوت عمل می کنند.


مسئله دیگر در زمینه رقابتی فعالیت شرکت در بخش خود است اینکه چطور عمل می کند و چه ت های رقابتی در پی می گیرد. حتی در یک صنعت ضررده هم شرکت هایی می توان یافت که سودآور هستند. شرکت هایی که در موقعیت صحیح قرار گیرند می توانند بهتر و بسیار بهتر از سایرین عمل کنند.

درک صحیح صنعت یا محیط رقابتی می تواند بسیار راهگشا باشد؛ اینکه کسب وکار شما کجای صنعت قرار گرفته است.

در وهله اول پنج نیروی رقابتی در هر صنعتی وجود دارد که نخستین نیروی رقابتی رقابت بین رقبا است. در املاک و ساختمان این رقابت می تواند بین موقعیت های محلی جدید، مناطق اداری جدید و گذشته باشد. دومین نیروی رقابت تهدید تازه واردان است که البته هرجا سود وجود داشته باشد امکان آمدن تازه واردان وجود دارد. سومین نیروی تاثیر گذار قدرت چانه زنی تامین کنندگان است؛ کسانی که ورودی های اساسی را در اختیار شما می گذارند. بازار مصرف املاک شامل دو بخش اجاره نشینان و خریداران می شود. درسالیان اخیر تغییرات اساسی در فضای کسب و کار در حال روی دادن است.

در واقع اقتصاد از تولید محوری به سوی خدمات محوری حرکت کرده و این روند نیاز به انواع فعالیت های خدماتی را افزایش داده است. منابع ورود به این صنعت در اکثر بخش ها کم بوده است. همین باعث می شود که افراد غیر حرفه ای زیادی به این صنعت وارد شوند البته سود همیشه برای حرفه ای ها شرایط بهتری را داراست. با توجه به شرایط اقتصاد در دوره های رکود، قدرت چانه زنی خریداران افزایش می یابد و همچنین در دوره رونق، کم می شود. همچنین در مورد تامین کنندگان زمین های مرغوب نسبت به گذشته به سمت کمیابی حرکت و صاحبان زمین سود بیشتری طلب می کنند. به طور کل قدرت چانه زنی خریداران و رقابت صنعت افزایش یافته است.

برخلاف گذشته امروز صرف حضور در این صنعت نیست که تاثیر گذار است بلکه شما باید راه روبه رویی با نیروهای رقابت در صنعت را بیابید و مزیت ایجاد کنید. در عمل مجبور به ایجاد استراتژی خواهید بود. البته این در صورتی است که شما باور داشته باشید که جذابیت صنعت در حال کاهش است. در صورتی که می خواهید در آینده موفق باشید باید بدانید در آینده چه می خواهید بکنید.

استراتژی ای که در پیش می گیرید می تواند هزینه هایش کمتر باشد و به شما اجازه ارائه قیمت های کمتر را بدهد. همچنین تمایز از رقبا که باعث طلب قیمت های بهتر خواهد شد می تواند فعالیت در بخش لوکس بازار یا فعالیت در مورد خانه های دوم باشد. زمانی که در هر صنعتی فعال هستید اینکه مزیت رقابتی خود را در کدام قسمت از عملیات بیابید حایز اهمیت اساسی است و اینکه جنس مزیت رقابتی باید چه باشد. چه ترکیبی از زمین، مصالح و افکار و سایر امکانات اولیه به مزیت موردنظر دست می یابند و همچنین اینکه مزیت رقابتی باید پایدار باشد یا اینکه گذرا یعنی در زمان های کوتاه با توجه به شرایط تغییر کند. برای اینکه مزیت رقابتی را به درستی انتخاب کنید باید بدانید که با توجه به امکانات و شرایط در چه بخشی بهترین عملکرد را دارا هستید.

زمانی که صنعت سودآور است به دلیل علاقه به سود بیشتر شرکت ها و سرمایه گذاری ها خود را بزرگ می کنند و وقتی با کاهش ظرفیت مواجه می شوند به سوی ادغام روی می آورند که ممکن است همواره مفید نباشد. ورود شرکت های انبوه ساز به ساخت مصالح یکی از اینهاست.
ادامه مطلب در لینک زیر
http://forsatnet.ir/school-business/management-business/759-5.html

 

فرهنگ و فساد مالی

رزومه کوهنوردی مهدی جباریان

لزوم تدوین استراتژی حضور در اینترنت

صنعت ,های ,رقابتی ,اینکه ,بخش ,املاک ,این صنعت ,املاک و ,می شود ,می تواند ,است در ,اینکه سرمایه گذاری ,مایکل پورتر استراتژی ,نظرات مایکل پورتر

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها