مهدی جباریان
این روزها فضای ی کشور بهدلیل انتخابات ریاستجمهوری در هیاهو به سرمیبرد و برنامههای که از طرف دو جناح رقیب برای اقتصاد مطرح میشود را میتوان قلب این جریان دانست. هر یک از طرفین با توجه به شرایط ویژه رایدهندگان اصلی خود و نوع نگاهی که به مقوله اقتصاد دارد،
بهطور کلی راهکارهایی را بیان کرده که میتواند بر فرآیند انتخابات تاثیر بگذارد و به طور حتم این اعتقاد را دارد که بیان این دیدگاهها میتواند به پیروزیشان منجر شود. اما به راستی تفاوتهای اساسی در این دونگاه چیست؟ پیشنهادهایی که درحالحاضر از سوی دولت مطرح میشوند را بهطور کلی میتوان نوعی نگاه تدریجی دانست که هدفش بهبودی پله پله فضای کسبوکار با مجموعهای از اقدامات است و میتوان گفت بهطور مشخص از دخالت کمتر دولت در اقتصاد خرد دفاع میکند. از سوی دیگر و در جناح مقابل دولت، نوع نگاه با پشتیبانی از مداخله دولت در اقتصاد شکل میگیرد و طرحهای مطرح شده بیشتر براساس دیدگاههای تحولگرایانه بیان شدهاند. برای عیان شدن بهتر تفاوت میتوان به مقوله مسکن بهعنوان یکی از حوزههای کلیدی مورد بحث اشاره کرد. از یک طرف مسکن مهر بهعنوان راهکاری اساسی در حل مشکل مسکن شناخته میشود و تولید مسکن با مداخله مستقیم دولت هدف قرار میگیرد و از طرف دیگر ایجاد مسکن در شرایط بازار و بهطور نمونه با تاکید بر نوسازی بافتهای فرسوده که مالکیت آن در دست مردم است، راهکار خروج از مشکل کمبود مسکن در نظر گرفته شده است. درباره یارانهها نیز میتوان همین الگو را به شکلی دیگر یافت. یک جناح به پرداخت یارانهها به شکل حاضر و با کم کردن تدریجی اثر آن در سبد مخارج خانوار به میدان آمده و از طرف دیگر با اعتقاد به تاثیر مثبت پرداخت یارانهها بر دوام آن تاکید میشود و گاه بر حضور بیشتر آن تاکید میشود. سرمایهگذاری خارجی نیز از مباحثی است که در اینجا حائزاهمیت قلمداد میشود که البته تاثیرپذیری مستقیم از تهای خارجی دارد. بهطوری که میتوان گفت ت خارجی کشور امکان حضور یافتن یا نیافتن سرمایه خارجی را رقم خواهد زد که با توجه به دیدگاههای نامزدها محترم نوع نگاهشان نسبت به ت خارجی با وضوح نسبی همراه است. از دیگر موضوعهایی که تا اینجا مطرح شده، بحث مالیات است. به مالیات بهعنوان ابزاری برای افزایش عدالت اجتماعی اشاره شده که با افزایش مالیات دهکهای پردرآمد و کاهش مالیات دهکهای کمدرآمد؛ راهکارهایی برای افزایش عدالت اجتماعی مطرح شده است. هر چند باید گفت در صورتی که دهکهای پردرآمد بیش از حد منطقی از سوی تهای دولت زیرفشار قرار گیرند، تاثیر منفی بر انگیزش کارآفرینی اجتماع خواهد داشت. البته تا امروز بسیاری از جنبههای تاثیرگذار در صنایع و اقتصاد ملی پوشش داده نشده که وجود شکاف در برنامههای پیشنهادی را نشان میدهند. تشخیص برنامههای تحت پیگیری دولت درحالحاضر کشور به طور حتم آسانتر است و قضاوت کردن درباره آن نیز با توجه به حضور، بررسی و ارزیابی را آسانتر میکند. اما به طور عمده میتوان گفت شکاف بزرگ برنامههای بیان شده تا به اینجای کار تگذاری صنعتی، افزایش رقابتپذیری ملی و بهطور کل مسائل راهبردی سطح ملی بوده است. در نتیجه به نظر میرسد دو نگاه رقیب در شاخصهای عمده دارای تفاوت هستند؛ یک طرف به طور همزمان بر برنامههای کوتاهمدت و مداخله بیشتر دولت و طرف دیگر بر برنامههای بلندمدت و مداخله کمتر دولت تاکید دارد.
http://www.smtnews.ir/note/27232-%D8%AF%D9%88-%D8%B3%D9%86%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA.html
https://www.instagram.com/p/BTqb_L3gTrG/
دولت ,میتوان ,مسکن ,برنامههای ,اقتصاد ,میشود ,به طور ,با توجه ,از طرف ,میتوان گفت ,طرف دیگر ,افزایش عدالت اجتماعی ,برای افزایش عدالت
درباره این سایت